لنس دمش اکسیژن

لنس دمش اکسیژن چیست؟

لنس دمش اکسیژن یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات مرتبط با صنعت فولاد و ذوب آهن است که برای انتقال مواد مذاب و گازهای مختلف استفاده می گردد.

صنایع ذوب آهن و فولاد سازی یکی از با سابقه ترین و مهم‌ترین صنایع در کشور ما است. این محصول (فولاد) یکی از محصولات استراتژیک صادراتی کشور است و جز مهمترین صنایع کشور هم به حساب می آید.

فولاد و سایر فازهای آلیاژی آهن-کربن هم در داخل کشور و هم برای صادرات کلیدی‌ترین مواد اولیه برای کشور ما به حساب می‌آید و در صورت به وجود آمدن مشکل در فرایند تولید بسیاری از صنایع وابسته به آن با مشکل مواجه خواهند شد.

فرآیند تولید فولاد به چه صورت است؟

فرایند تولید فولاد بسیار پیچیده است به طوری که هم با آب سرد سر و کار دارید هم با مواد مذاب پس تجهیزات و ملزومات این تولید هم باید از جنس و آلیاژ خاص باشد تا بتواند در مقابل این تغییرات دمایی مقاومت کند یکی از مهمترین این تجهیزات لنس دمش اکسیژن می باشد.

لنس دمش اکسیژن چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم یکی از کلیدی‌ترین تجهیزات در صنایع فولاد لنس دمش اکسیژن است که از این لوله فولادی برای انتقال مواد و گاز های مختلف و تزریق این مواد برای مقاصد خاص یه داخل مواد مذاب استفاده می شود.

همچنین از این تیوب فولادی به منظور شستشو تجهیزات در ارتباط با مواد مذاب مانند: پاتیل‌ها  و همچنین  نازل‌ها و سیستم اسلاید گیت هم استفاده می‌گردد.

ترکیبات تشکیل دهنده لنس دمش اکسیژن

ترکیب لنس دمش اکسیژن باید به گونه ای باشد که علاوه بر مقاومت در برابر حرارت بالا و مواد مذاب به ترکیب و حالت مواد مذاب هم آسیبی وارد نکند.

معمول ترین ترکیبی که برا ی لنس دمش اکسیژن استفاده می شود عبارت است از:

لنس 5 لایه
لنس ۵ لایه

وظایف لنس دمش اکسیژن در صنایع فولاد سازی:

این لوله های فولادی معمولا برای جداسازی ناخالصی های موجود در مواد مذاب با استفاده از دمش اکسیژن و مواد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. که این ناخالصی ها به قسمت سرباره کوره رفته و جمع آوری می شود.

معمولا کیفیت فولاد در صنایع فولادسازی با همین مورد سنجیده می شود؛ هرچه ناخالصی محصول تولید شده کمتر باشد محصول نهایی مرغوب تر خواهد بود و این مورد هم بسته به انجام درست انتقال اکسیژن توسط لنس دمش اکسیژن  انجام می‌گیرد.

ثبت سفارش و اطلاع از قیمت‌ها با ما در تماس باشید.
شرکت فرانسوز یزد | تولید کننده انواع جرم های نسوز در ایران

انواع لنس دمش اکسیژن در صنایع فولاد سازی:

این لوله ها با توجه به موارد استفاده و مقدار مواد مذابی که در ساعت از مسیر تولید عبور می کند در انواع مختلف ساخته می شود. در این بخش به انواع مختلف لنس دمش اکسیژن اشاره خواهیم کرد:

لوله 5 لایه یا مدل کالر ایز

این نوع لنس دمش اکسیژن از 5 لایه تشکیل شده است که مشخصات هر لایه بدین صورت می‌باشد:

  • 1 لایه فولادی به عنوان لایه اصلی
  • 2 لایه کالر ایز
  • 2 لایه با پوشش نسوز

این 5 لایه که در بالا ذکر کردیم مواد کالر ایز را تشکیل می‌دهند.

این نوع از تیوب نسوز بیشترین اقبال را در صنایع فولادسازی داشته زیرا که عمر این لوله ها نسبت به محصولات مشابه 3 تا 10 برابر بیشتر است.

این لوله ها در لایه های نسوز خود از روکش های سرامیکی CCCP  استفاده میکنند. همچنین در لایه خارجی خود از یک لایه استیلن استیل هم بهره می برد.

لوله های معمولی

این لوله ها شامل دو لایه هستند که مقاومت بسیار کمتری نسبت به موارد ذکر شده دارند. لوله‌های معمولی به دلیلی ترکیبات ضعیف نسوز عمر بسیار کمتری نسبت به لوله های 5 لایه دارند.

دمش اکسیژن
دمش اکسیژن

آیا استفاده از لنس دمش اکسیژن باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تولید می‌شود؟

استفاده از این لنس دمش‌ اکسیژن به ویژه نوع 5 لایه از زمانی که وارد بازار شد مشتریان بسیاری پیدا کرد .

در ادامه دلایل مهمی که باعث محبوبیت این لوله‌ها شده است را ذکر خواهیم کرد:

  1. افزایش حرارت کوره ها و ایجاد واکنش های سریع تولید گرما برای سریع تر جدا شدن سرباره
  2. استفاده از لنس دمش اکسیژن باعث می شود مواد سریعتر یکنواخت شوند زیرا با استفاده از این تجهیزات ناخالصی ها سریعتر از مواد مذاب جدا خواهد شد.
  3. افزایش سرعت ترکیب مواد: همانطور که اشاره شد از این لوله ها برای ترکیب مواد و ریختن آنها به درون مواد مذاب استفاده می شود و همین مورد هم باعث می شود مواد سریعتر ترکیب شده و این سرعت ترکیب و همگن بودن آن باعث مرغوبیت محصول نهایی خواهد شد.
  4. کارخانه هایی که از این لوله ها به ویژه نوع مرغوب آن استفاده می کنند محصولی مرغوب تر و با کیفیت بالاتر خواهند داشت و به طبع مشتریان بیشتری نیز به دست خواهند آورد.
  5. در صنایع فولادسازی و فرآیند تولید کنترل دما بسیار مهم می باشد به ویژه زمان هایی که لازم است تا به دمای بسیار بالا برسیم؛ با استفاده از لنس دمش اکسیژن به راحتی و در کمترین زمان میتوان به دمای مورد نظر رسید.
  6. با استفاده از این لوله ها  کوره ها را راحت تر و با سرعت بیشتر می توان به وسیله مواد اولیه شارژ کرد زیرا سرعت انجام عملیات با استفاده از دمای بالا بیشتر شده و در نتیجه کوره ها سریعتر خالی خواهند شد.
  7. افزایش ظرفیت تولید کارخانه:
    با توجه به کاهش زمان فرایند تولید  در طولانی مدت شما متوجه خواهید شد که ظرفیت تولیدی کمپانی شما افزایش یافته و یا به عبارتی راندمان تولید بهبود یافته است.
  8. ایجاد اکسیداسیون و از بین بردن ناخالصی هایی مانند:
    نیتروژن و هیدروزن و ناخالصی های فلزی که همه این موارد از کیفیت محصول نهایی می کاهد. 
  9. با استفاده لنس دمش اکسیژن در فرآیند تولید شما می توانید از مواد ضایعاتی خود نیز به صورت بهینه استفاده کنید
    به عنوان مثال: بازیابی عنصر کروم از مواد ضایعاتی فرایند تولید فولاد
توان مقاومت دمایی
توان مقاومت دمایی

نتیجه گیری:

با پیشرفت دانش و علم روش های قدیمی جای خود را به روش های جدید با کارایی و سرعت بالا می دهند.

از کاتالیزور ها در همه صنایع استفاده می‌شود، به ویژه در صنعت فولاد که از صنایع مادر و قدیمی کشور ما هستند.

لنس دمش اکسیژن در صنعت فولاد عملکردی مانند کاتالیزور را دارد و علاوه بر تسریع در روند تولید باعث کاهش هزینه و بهینه سازی تولید نیز خواهد شد.

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم نوع و مدل این تیوب ها اهمیت بسیار زیادی دارند پس خرید این لوله ها نیز در تمام موارد ذکر شده موثر می باشد. پس خرید این تجهیزات از فروشگاه های معتبر و با کیفیت و قیمت مناسب نیز اهمیت بسیاری خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست